8 handige tips voor een georganiseerd huis

TILL BEHNE TILL BEHNE
Google+
Loading admin actions …

Je huis is net een beetje als je hoofd. Als het er georganiseerd, opgeruimd en overzichtelijk is, kun je een stuk beter functioneren. Natuurlijk kan en mag het er af en toe een rommeltje zijn, maar het is wel zo fijn als het op den duur ook weer opgeruimd en georganiseerd is. In dit Ideabook geven we je daarom een aantal handige tips voor een georganiseerd huis. Want georganiseerd betekent ook dat het je minder moeite kost om daadwerkelijk op te ruimen. En zo kun je in een prettige omgeving leven en ook tijd over hebben voor andere leuke dingen.

Prioriteiten stellen

minimalistische Woonkamer door Pierangelo Laterza
Pierangelo Laterza

Appartamento a Verona

Pierangelo Laterza

Allereerst is het zaak om de grootste bron van ergernis aan te pakken. Begin klein en begin daar waar het je het meeste stoort. Oftewel stel prioriteiten. Als je de grootste problemen als eerste aanpakt, zal je zien hoeveel dat scheelt. En dat motiveert dan vervolgens natuurlijk enorm om ook de rest van het huis aan te pakken. En zo zal je zien dat het helemaal niet ingewikkeld is om je huis opgeruimd en georganiseerd te krijgen en dat dit met minimale moeite een maximaal resultaat oplevert. Je zult er geen moment spijt van hebben.

Maak een checklist

Het ligt voor de hand: een georganiseerd huis bereik je met een goede organisatie. Maakt dus van tevoren een checklist met alles wat je aan wil pakken. En wat je daarvoor allemaal moet doen. Zo'n checklist maakt het geheel wat overzichtelijker en het is natuurlijk hartstikke fijn om zo nu en dan iets te kunnen afstrepen. En daar kun je dan vervolgens weer een beetje trots op zijn. En het dient natuurlijk ook als geheugensteuntje. Af en toe op de checklist kijken en je weet weer waarvoor en waarom je het allemaal doet.

Verkoop spullen die je niet nodig hebt

Natuurlijk, er zijn spullen met emotionele waarde waar je absoluut geen afstand van kan en wil doen. Maar het gros van de spullen die je niet of nauwelijks gebruikt, kunnen echt wel weg. Als je eerlijk tegen jezelf bent, en je bij alles afvraagt hoe vaak heb ik het dit laatste jaar gebruikt? Dan kun je een hoop de deur uit doen. Je kan het zo bekijken: alles wat jij niet gebruikt, kan een ander misschien wel gebruiken en daar blij van worden. Nog beter: als je spullen die je niet meer gebruikt verkoopt, heb je meer ruimte in je huis, maak je iemand anders blij, en hou je er nog een leuk zakcentje aan over.

Beloon jezelf

Het is misschien niet makkelijk om afstand te nemen van bepaalde spullen. Maar door jezelf te belonen als je het wel doet, wordt de drempel al een stuk lager. Je kan met jezelf afspreken dat als je drie dingen weg doet, je weer één nieuw ding mag kopen. Je kan afspreken dat je van het geld dat je verdient met het verkopen van oude spullen lekker uit eten gaat of als je even doorspaart misschien zelfs op vakantie kan. Zo wordt afstand nemen van spullen makkelijker en leuker.

Maak een doos voor spullen met emotionele waarde

Uiteraard zijn er dingen die nooit ofte nimmer weg mogen. Spullen met emotionele waarde. Zoals fotoboeken, die ene speciale knuffel van vroeger, babykleertjes of wat dan ook. Die spullen mogen er zijn en hoeven ook echt niet weg. Wat wel een goed idee is, is om één doos te reserveren voor deze spullen met emotionele waarde. Door voor één doos te kiezen, weet je zeker dat je niet teveel zal bewaren. In één doos heb je ook altijd al deze spullen bij de hand en kan je het makkelijk opbergen, op zolder of een andere handige plek.

Geef alles een eigen vaste plek

Een belangrijk aspect van een goede organisatie is logica. Door alle spullen in huis een eigen vaste plek te geven weet je altijd waar je iets zoeken moet en waar je het ook moet opruimen. Dus creëer een vaste plek voor het speelgoed, de boeken, de spelletjes, de schoonmaakmiddelen en wat je al meer kan bedenken. En opruimen zal nooit meer hetzelfde zijn.

Zorg voor veel en handige opbergsystemen

minimalistische Kinderkamer door Tymeno

Naast logica is de praktische kant van een goede organisatie natuurlijk ook hartstikke belangrijk. Een vaste plek voor bepaalde spullen moet meteen ook een handig opbergsysteem zijn. Dus zorg voor genoeg kastruimte in je huis. Dat kunnen losse kasten zijn, inbouwkasten, planken waar je dozen of kratten of wat dan ook op kan zetten. Eventueel kan je daar een gordijn voor hangen om het uit het zicht te houden. En zo kan je heel veel verzinnen om je spullen op te bergen. Bijvoorbeeld door wat lijkt op loze, onbruikbare ruimte om te toveren tot opbergplek. Bijvoorbeeld onder de trap of in gekke, onhandige hoekjes. Zo zal je zien dat je meer kwijt kunt dan je denkt, en dat op een leuke, handige manier. Maar let op: laat een overschot aan op bergruimte geen reden zijn om weer dingen te gaan bewaren die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

Gooi kranten en tijdschriften weg

Gebruiksvoorwerpen zoals kranten en tijdschriften kunnen maanden, zo niet jaren door je huis slingeren. Hierbij geldt in principe ook de regel: als je er – laten we zeggen – twee maanden niet naar gekeken hebt, kan het echt wel weg. Zeker de krant, waar bijna elke dag een nieuwe van verschijnt, zal je na twee weken niet meer lezen. Zeker omdat het nieuws dat er in staat redelijk achterhaald is. Loop dus één keer per week door je huis en kijk of je dit soort dingen de deur uit kan doen.

Inspiratie voor goed georganiseerde ruimten doe je hier op. Deze professionals weten alles over hoe je je huis zo inricht dat het opgeruimd en georganiseerd blijft. En in dit Ideabook lees je nog meer tips over hoe je spullen de deur uit kan doen die je echt niet meer nodig hebt.

Wat is jouw ultieme opruimtip? Hoe goed georganiseerd is jouw huis? Laat hieronder je comment achter.
Eigentijds wonen in een rietgedekte villa: moderne Huizen door Lab32 architecten

Hulp nodig bij uw woonproject? Neem contact met ons op!

Doe wooninspiratie op!