8 krachtige tips voor een gezonde nachtrust

Amber Fernandes Amber Fernandes
Loading admin actions …

We hadden het al eerder over hoe het creëren van een rustgevende atmosfeer in de slaapkamer een gezonde nachtrust ten goede kan komen. Vandaag gaan we hier verder op in. We selecteerden 8 krachtige tips die bevorderend werken voor een weldadige nachtrust. Deze tips zijn op een eenvoudige manier toe te passen in iedere slaapkamer, dus ook in die van jou. Lees snel verder!

De juiste positie van het bed

minimalistische Slaapkamer door Polygon arch&des
Polygon arch&des

APARTMENT “VERBI”

Polygon arch&des

Kijk om te beginnen naar de positie van het bed binnen jouw slaapvertrek. De juiste positie van het bed is belangrijker dan je denkt en bepaalt voor een groot gedeelte of je lichaam 's nachts voldoende uitrust. Voorkom dat je het bed onder een raam plaatst. Volgens de Chinese Feng Shui-filosofie zal je Chi (energie) op deze manier 's nachts door het raam verdwijnen. Of je nu in Feng Shui gelooft of niet, de Chinezen hebben hiermee wel een punt: 's nachts op de tocht liggen is natuurlijk niet bevorderlijk voor je algehele fysieke toestand. Denk bijvoorbeeld aan een op de loer liggende verkoudheid of verkrampte en stijve spieren. Verder is het aan te raden je bed zo te plaatsen dat je nog zicht hebt op de deur. Lig je met je rug naar de deur toe, kan dat in je onderbewustzijn bezorgde gevoelens uitlokken.

Vermijd 'elektrische smog'

Elektrische smog of elektrosmog is de onzichtbare magnetische straling als gevolg van draadloze technologie. Denk dan bijvoorbeeld aan mobiele telefoons, tablets, draadloze telefoons of babyfoons. Elektrosmog kan een aandoening veroorzaken die bekendstaat als elektrogevoeligheid of elektromagnetische overgevoeligheid. Symptomen van deze aandoening zijn onder meer hoofdpijn, chronische vermoeidheid, depressie, huidklachten en een hoge of juist te lage bloeddruk. Ook een ongewenst gedragspatroon bij kinderen komt voor. Het is dus van belang om je lichaam 's nachts verschoond te houden van elektrische smog. Schakel je mobiele telefoon en tablet uit en hou laptops en draadloze telefoons niet direct naast je bed. 

Gebruik de slaapkamer niet als werkplek

Werk je vaak vanuit huis? Voorkom dan dat je de slaapkamer als werkplek gebruikt. Een duidelijke scheiding van werk en privé werkt het beste. Dat komt niet alleen je werkhouding en resultaten ten goede, maar ook je nachtrust. Doe je dit niet, heb je kans dat je het werk letterlijk mee naar bed neemt en ermee opstaat. Je gaat de slaapkamer dan associëren met je baan en dit kan op termijn zorgen voor onnodig veel spanningen en zelfs stressgevoelens.

Vermijd te felle kleuren & verlichting

klasieke Slaapkamer door Fratelli Barri
Fratelli Barri

Спальня Mestre

Fratelli Barri

Felle, knallende kleuren kunnen heel mooi en stylish staan. Toch is het beter om dergelijke kleuren achterwege te laten in de slaapkamer. Het slaapvertrek kun je beter rustig en neutraal houden om te veel indrukken voor het slapengaan te vermijden. Kies liever voor bijvoorbeeld zachte aardetinten, crèmekleuren of wit. Wil je toch een kleur gebruiken die er wat meer uitspringt? Kies dan voor accessoires en kleine accenten in die tint. Ook de verlichting kun je beter zacht en sfeervol houden. Voorkom dat je met het licht aan slaapt en dat je 's ochtends te vroeg uit je natuurlijk slaap gehaald wordt doordat het vroeg licht wordt. Maak gebruik van verduisterende gordijnen om je natuurlijke slaap waakritme te waarborgen.

Vermijd meubilair van metaal

De industriële inrichting is momenteel hip & happening. In deze interieurstijl komt metaal veelvuldig terug, bijvoorbeeld in decoratieve items en meubilair. Probeer meubilair van metaal echter te vermijden in het slaapvertrek. Maak liever gebruik van zachte materialen en ronde hoeken. Dit oogt vriendelijker, zachter en bovenal meer rustgevend, waardoor het ondersteunend werkt voor een gezonde nachtrust. Kies voor natuurlijke materialen als hout, bamboe of rotan. Deze creëren een intieme en knusse sfeer die het perfect doet in de slaapkamer!

Slaap niet in het bed van je ex-partner!

Model appartement Antwerpen, België: moderne Slaapkamer door By Lenny
By Lenny

Model appartement Antwerpen, België

By Lenny

Slapen in het bed van je ex-partner, of het bed waar je samen met hem of haar lief en leed hebt gedeeld, is geen goed idee. Oké, jullie hebben in dat bed samen geslapen, gelachen en bemind en misschien heb je er fijne herinneringen aan, maar een ex is niet voor niets een ex. Zorg ervoor dat je bed ook alleen van jou is, met jouw dromen en herinneringen. Wil je toch in hetzelfde bed blijven slapen na jullie scheiding of break? Kies er dan voor om een nieuw matras en nieuw beddengoed aan te schaffen (vergeet ook geen kussens en hoezen!), en verander de inrichting van je slaapkamer naar je persoonlijk smaak en stijl. 

Een omgeving zonder harde geluiden

Prins Hendrikstraat: moderne Slaapkamer door De Werff Architectuur
De Werff Architectuur

Prins Hendrikstraat

De Werff Architectuur

Het is van belang dat je nachtrust niet verstoord wordt door hinderlijke geluiden van bijvoorbeeld buren, het verkeer buiten of zoemende apparaten in andere vertrekken. Zorg ervoor dat je slaapkamer van goede isolatie is voorzien. Is dit niet het geval? Dan is er het nodige dat je zelf kunt doen om storende geluiden van buitenaf tegen te houden. Het plaatsen van wat zwaarder meubilair helpt al om dit tegen te gaan. Ook het neerleggen van een vloerkleed kan een verzachtend effect hebben op binnenkomende geluiden. Verder is er ook isolatiebehang te koop bij de meeste grote bouwmarkten. Binnenmuren en plafonds kunnen hiermee behangen worden en geven een onzichtbare isolatie. Dit dempt niet alleen geluiden, maar houdt je slaapvertrek ook een stuk warmer, wat op den duur weer scheelt op je elektriciteitsrekening. Over dergelijk behang kun je gewoon ander behang aanbrengen. Op deze manier zijn je wanden geïsoleerd zonder dat het opvalt! 

Vermijd agressieve decoratie!

Onze laatste, maar niet minst belangrijke tip: vermijd het gebruik van agressieve decoratieve items en accenten. Bijvoorbeeld heftige schilderijen in donkere kleurcombinaties, Afrikaanse maskers of beeldjes van panters of leeuwen. Wanneer je 's nachts een keer onverhoopt wakker schrikt, zijn dit soort items niet het eerste waar je tegenaan wil kijken. Ook de kleur rood is een heftige, vurige tint en kun je beter achterwege laten wanneer je het slaapvertrek gaat decoreren. Wat kun je wel gebruiken? Decoraties in de vorm van een hart doen het goed in de slaapkamer. Ze scheppen een huiselijke en knusse ambiance en hebben allesbehalve een agressieve uitstraling. Ook lieve schilderijtjes of afbeeldingen in pasteltinten doen het goed. En zoals we net al aanhaalden: natuurlijke materialen als rotan, bamboe en (lichtgekleurd) hout zijn altijd goed. Dergelijke materialen creëren een intieme en gezellige sfeer, en dat komt een gezonde nachtrust zeker ten goede!

Welk van bovenstaande tips heb jij al geprobeerd om een gezonde nachtrust te creëren? Deel je ervaringen hieronder!
Eigentijds wonen in een rietgedekte villa: moderne Huizen door Lab32 architecten

Hulp nodig bij uw woonproject? Neem contact met ons op!

Doe wooninspiratie op!