Een drijvend geheim…

Edwin Pesschier Edwin Pesschier
Woonschip Panta Rhei, Roel Bosch architecten Roel Bosch architecten Klassieke huizen
Loading admin actions …

Vandaag nemen we een bijzonder project van Roel Bosch architecten onder de loep. Dit Rotterdamse architectenbureau was verantwoordelijk voor de verbouwing van het vrachtschip 'De Panta Rhei' tot woonschip. Een project dat het bureau op het lijf was geschreven, architectuur, stedenbouw en waterwonen zijn immers hun expertises. Het bureau werkt zowel in vaste samenstelling als in samenwerkingsverband. Zij dragen verantwoordelijkheid voor het gehele ontwerpproces, van initiatieffase tot en met oplevering. Kwaliteit, technische uitwerking en samenwerking staan centraal bij het ontwerpproces. 

Vrachtschip

De Panta Rhei werd gebouwd in 1956 en deed tot 2007 dienst als vrachtschip. Het 38,5 meter lange en ruim 5 meter brede schip kreeg na ruim vijftig jaar een tweede leven als varend erfgoed en woonschip. De schipperswoning, de zogenaamde roef, alsmede de stuurhut en de machinekamer bevinden zich achterin. Het daar voor gelegen ruim is 26 bij 5 meter groot en heeft een hoogte van 3 tot 3,5 meter. Om het vrachtschip geschikt te maken voor bewoning werd dit ruim toegevoegd aan de bestaande woning en de stuurhut. Tussen de roef en het ruim werd een trap geplaatst, zodat deze ruimtes nu met elkaar verbonden zijn en één geheel vormen. Achterin het ruim werden de sanitaire ruimtes, de berging en technische installaties ondergebracht. 

Stuurhut

Vanuit de stuurhut hebben we uitzicht op een deel van de Rotterdamse skyline, rechts ontwaren we bijvoorbeeld de Erasmusbrug en links zien we een deel van de Kop van Zuid. Het is hier, in Rotterdam, waar het woonschip zijn thuishaven heeft. 

Ruim

Het ruim werd voorzien van een nieuwe betonvloer. Een deel van het luikenkap is voorzien van daklichten. Voorin werd een patio gerealiseerd, hier kan een deel van het dak geopend worden. Deze ingrepen zorgen ervoor dat het woongedeelte van voldoende daglicht wordt voorzien. In de patio is een deel van de oorspronkelijke spantconstructie te zien. De houten betimmering van het plafond, die we op de foto goed kunnen zien, is gebaseerd op het oorspronkelijk onderaanzicht van de houten luikenkap. De aluminiumverf op de wanden is een andere verwijzing naar de oorspronkelijke inrichting van het ruim. 

Woongedeelte

We bevinden ons hier voorin het woonschip en kijken het diepe ruim in, met op de achtergrond de toegang tot de roef, de stuurhut en de machinekamer. Om het karakter van het vrachtruim te behouden werd het woongedeelte ingericht als loft. Een deel van het meubilair is voorzien van wieltjes waardoor de bewoners de ruimte naar voorkeur flexibel kunnen inrichten. Door het ontbreken van binnenwanden ontstaat er een groot gevoel van ruimtelijkheid. Het woonschip is daarnaast vrijwel zelfvoorzienend. Een walstroomaansluiting zorgt voor elektriciteit. Gefilterd buitenboordwater wordt gebruikt als waswater, afvalwater wordt op biologische wijze gefilterd en kan daardoor schoon overboord gezet worden. Het schip is tevens voorzien van een drinkwatertank. 

Roef

Er werd niet alleen aandacht besteedt aan esthetiek, comfort en duurzaamheid, maar ook aan de cultuurhistorische waarde van het vrachtschip. Zo werd de buitenzijde van het schip, alsmede de roef die we hier op de foto zien, zoveel mogelijk teruggebracht tot oorspronkelijke staat. Wanneer het schip onderweg is kunnen de patio en de daklichten met luiken afgesloten worden, waardoor het buitenaanzicht van het schip overeenkomt met dat van het originele vrachtschip. Tijdens het varen dient de roef als woning. Op het homify-profiel van Roel Bosch architecten vindt u meer foto's en informatie terug over dit bijzondere project. 

Hulp nodig bij uw woonproject?
Neem contact met ons op!

Hoogtepunten uit ons magazine