Weg met slapeloosheid! 6 tips voor een goede nachtrust

Roxanne Latupella Roxanne Latupella
Loading admin actions …

Velen kennen het probleem: uren wakker liggen omdat je niet (goed) in slaap kunt komen. Iedereen slaapt wel eens slechter, bijvoorbeeld bij het aanzicht van een drukke of spannende dag. Natuurlijk is één of twee nachten slaap missen niet zo erg, maar wanneer je elke nacht de klok drie uur hoort slaan en je s'ochtends doodmoe uit bed stapt is dit een ander geval. 

Wat kun je zelf doen om deze situatie te verbeteren? Wat kun je bijvoorbeeld eten om lekkerder te kunnen slapen en kun je overdag al dingen doen die ervoor zorgen dat je sneller in slaap dommelt? In dit Ideabook hebben we een aantal tips en ideeën voor je op een rij gezet om je een eindje op weg te helpen. 

Lees je mee?

Maak van je slaapkamer een heilige omgeving

Een goed begin in het halve werk! Begin daarom met een simpele en rustige slaapkamer. Een bed is natuurlijk bedoeld om te slapen en te ontspannen. Zorg ervoor dat je de slaapkamer alleen gebruikt om tot rust te komen. Voorkom dat je geen zaken mee de slaapkamer inneemt die een stressfactor zouden kunnen zijn, denk bijvoorbeeld aan werkgerelateerde zaken. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld heel fijn om nog even tv te kijken voordat ze gaan slapen, maar wij zijn fan van een tv vrije kamer. Op deze manier verminder je namelijk prikkels en geef je je hoofd en hersenen alvast de kans om tot rust te komen waardoor je uiteindelijk beter en lekkerder zal gaan slapen. 

Je kunt het ritueel voor het slapen gaan trouwens ook al beginnen in andere ruimtes dan de slaapkamer. Hierover lees je hieronder meer. 

Pre-relaxen in andere kamers

Om je lichaam en hersenen tot rust te laten komen zijn er een aantal dingen die je ook al buiten de slaapkamer kunt doen. Schakel je elektronische apparaten ongeveer een uur voordat je gaat slapen uit. In plaats daarvan kun je kiezen voor het lezen van een boek of tijdschrift, het luisteren naar ontspannende muziek of het drinken van een warme beker kruidenthee. 

Verlichting kan ook bijdragen aan het opwekken van je slaap. Je kunt zelf je verlichting dimmen voordat je gaat slapen, maar wie weet werkt een timer voor jou gemakkelijker. De keuze is aan jou! 

Creëer een badkamer ritueel

Prins Hendrikstraat: moderne Badkamer door De Werff Architectuur
De Werff Architectuur

Prins Hendrikstraat

De Werff Architectuur

Je badkamer is bij uitstek de ruimte om tot rust te komen voordat je gaat slapen. Op bovenstaande foto zien we een deel van een stijlvolle badkamer waar zelfs ruimte is gemaakt voor een privé sauna. Natuurlijk is niet iedereen gezegend met deze luxe, maar dit betekent gelukkig niet dat er geen andere mogelijkheden zijn. 

Maak voor het slapen gaan gebruik van sfeerverlichting om alvast tot rust te komen. Ga bijvoorbeeld voor een reiningsritueel voor je huid of neem een lekker warm bad of heerlijke douche. Kalmerende bad- en doucheproducten kunnen zeker een aanwinst zijn. Een geur die erg ontspannend en kalmerend werkt is lavendel. 

Koken

We weten dat wat je eet en drinkt invloed heeft op hoe goed of slecht je slaapt. Waarschijnlijk weet je dat het niet slim is om cafeïne te drinken voor je gaat slapen en dat melk juist wel fijn kan zijn. Zo zijn er nog meer voedingsstoffen die je slaap kunnen bevorderen of juist kunnen verstoren. 

Probeer in ieder geval geen zware of prikkelende gerechten voor het slapen gaan. Probeer nicotine, cafeïne en alcohol te vermijden. In tegenstelling doen voeding met triptofaan en serotine juist goed. Denk aan yoghurt, kwark, melk, bananen, tonijn, volkorenbrood of -crackers en dadels. Ook het tijdstip kan verschil maken. Een uitgebreid ontbijt, een matige lunch en een licht avondmaal is het beste. Probeer ook te zorgen dat er minimaal drie uur zit tussen je laatste maaltijd en je nachtrust. Toch een lege maag voor het slapen gaan? Kies dan voor een lichte snack. 

Een goede workout

Wanneer je overdag een flinke workout in je programma gooit, zal dit ervoor zorgen dat je s'nachts beter kunt slapen. Het beste tijdstip om te sporten is in de middag of in de vroege avond, en dan op z'n minst een half uur. Voor velen heeft beweging in de ochtend ook een gunstig effect. Toch moet er in de ochtend langer worden gesport om de kwaliteit van je slaap in de avond gunstig te beïnvloeden. 

Heb je geen tijd om overdag of s'avonds naar de sportschool te gaan? Geen probleem natuurlijk! Thuis kun je ook heel goed een full body workout doen. We publiceerden onlangs dit Ideabook vol tips en ideeën voor oefeningen die je thuis kunt doen. Neem zeker even een kijkje! 

Tuinieren

Woonhuis DPKU Eindhoven : moderne Tuin door 2architecten
2architecten

Woonhuis DPKU Eindhoven

2architecten

Wil je je hoofd graag op een andere manier leegmaken? Denk dan eens aan tuinieren! Je hebt hier gelukkig absoluut geen grote tuin voor nodig, het is zelfs al mogelijk op een balkon. De frisse lucht en de focus op planten en bloemen kan voor velen heel rustgevend zijn. Zie jij dit zitten of ligt je voorkeur bij een andere activiteit? 

Wil jij graag wat meer aandacht aan je tuin besteden? Je vindt bij homify eindeloos veel voorbeelden. Je kunt de foto's bovendien ook rangschikken op bepaalde stijlen zodat je snel en gemakkelijk uit komt bij foto's die perfect aansluiten bij je persoonlijke smaak. 

Verbeter de Feng Shui in je slaapkamer

Volgens de theorie van Feng Shui is alles op de wereld verbonden door een stroom van energie. Wanneer deze energie op een optimale manier door je woonruimtes beweegt kan dat je gemoedstoestand op een positieve manier beïnvloeden. Zo hoort je bed bijvoorbeeld nooit in directe lijn met je slaapkamer deur te staan en is een spiegel recht tegenover je bed ook geen goed idee. Je geest komt zo moeilijker tot rust waardoor je dus ook moeite zou kunnen hebben met het in slaap komen. 

Zo bestaan er nog heel wat tips voor het Feng Shui inrichten van je slaapkamer, verdiep je hier zeker eens in! Als je dit lastig vind kun je er ook voor kiezen om het door een expert te laten doen. Je vindt ze heel gemakkelijk, gewoon hier bij homify. 

Met deze foto zijn we alweer aan het einde gekomen van dit inspirerende Ideabook! We hopen dat je genoeg ideeen op hebt gedaan om thuis lekker aan de slag te gaan. 

Heb jij nog aanvullende tips en ideeën die absoluut niet vergeten mogen worden? Laat het ons dan zeker weten!
Eigentijds wonen in een rietgedekte villa: moderne Huizen door Lab32 architecten

Hulp nodig bij uw woonproject? Neem contact met ons op!

Doe wooninspiratie op!