7 eenvoudige tips voor een stressvrije omgeving in huis

Amber Fernandes Amber Fernandes
Loading admin actions …

Een drukke baan, rondrennende kinderen, de dagelijkse financiële beslommeringen. Allemaal factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van stress. De klachten bij stress kunnen uiteenlopen van nekpijn, verkramping van de spieren in de schouders en hoofdpijn tot concentratieproblemen, paniekaanvallen en depressie. Het is dus belangrijk om een langdurig teveel aan spanning te vermijden en bestaande stress zoveel mogelijk te reduceren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door voldoende ontspanningsmomenten voor jezelf te creëren. Maar ook met de omgeving in je huis stressvrij maken valt er heel wat winst te behalen. Maar hoe doe je dat precies? Wij selecteerden 7 eenvoudige tips waarmee je binnen no-time een volledig stressvrij milieu binnenshuis creëert!

Een schone, opgeruimde plek

De uitspraak 'opgeruimd huis, opgeruimd hoofd' bestaat niet voor niets. Je komt lichamelijk en geestelijk meer tot rust in een schone omgeving zonder rondslingerende troep om je heen. Heb je last van stress, dan kan het zijn dat je hoofd niet naar schoonmaken en opruimen staat en je de boel maar een beetje de boel laat. Toch doe je er verstandig aan dit wel te doen. Hou je huiselijke omgeving goed schoon en stofvrij en berg overbodige spullen op een vaste plek op. Voor decoratieve items geldt: liever iets te weinig, dan iets te veel. Een teveel aan dit soort items kan de rust in je hoofd verstoren en voor onnodige afleiding zorgen. Sla ook de keuken niet over. Niemand wordt vrolijk van stapels vieze vaat, een kleverige keukentafel of een smerige kookplaat. 

Alleen kleuren die jíj mooi vindt!

Ben je uitgekeken geraakt op dat bijna fluoriserende appeltjesgroen op de muur? Of heb je je wand in die ene trendkleur geverfd, enkel omdat het op dat moment hip was? Tijd om daar verandering in te brengen! Gebruik voortaan alleen kleuren die jíj mooi vindt. Dat geldt overigens niet alleen voor de wanden, maar ook voor de rest van je interieur. Wanneer je je omgeeft met kleuren die jou blij maken, voorkom je een teveel aan spanning en reduceer je bestaande stress. Kijk voor de verandering niet naar de trends, maar volg je hart. Jij wil die roze keuken? Die petrolblauwe hoekbank? Dat bonte, geweven vloerkleed? Gewoon doen! Jij moet ertegenaan kijken, niet de trendwatchers. 

Verlichting: niet te fel, veel kaarsen

eclectische Woonkamer door Origami Mobilya
Origami Mobilya

Koru Florya Salon Tasarımı

Origami Mobilya

Om stress te voorkomen is het van groot belang dat je je omgeving op de juiste manier verlicht. Zorg ervoor dat er voldoende daglicht binnenkomt, maar hou het 's avonds bescheiden. Je lichaam komt ultiem tot rust in een sfeervolle, zacht verlichte ruimte. Verlicht de hoeken van de kamer met sfeerlampen. Ook kun je gebruikmaken van spots in het plafond die je kunt richten en kunt dimmen voor het juiste effect. Vergeet vooral de kaarsen niet, deze creëren een gezellige ambiance en zorgen voor een ontspannen uitstraling.

Meubels & andere items waarbij je je veilig voelt

Je veilig en geborgen voelen in je eigen huis is een belangrijk onderdeel van het creëren van een stressvrije omgeving in de woning. Meubels en andere decoratieve items spelen hierbij een grote rol. Een grote hoekbank om heerlijk in weg te kruipen, een groot, zacht vloerkleed of dat tafeltje in die gekke kleur: ook hier geldt weer dat het bij jouw persoonlijkheid moet passen en dat jij je er prettig bij voelt. Kijk kritisch naar je interieur en berg meubels en andere decoratieve items waar je op uitgekeken bent geraakt uit het zicht op of verkoop ze. Creëer een interieur waarin alleen objecten aanwezig zijn die jou dat veilige en geboren gevoel geven.

Demp storende geluiden

Project Ten Klei: moderne Slaapkamer door huis van strijdhoven
huis van strijdhoven

Project Ten Klei

huis van strijdhoven

Storende geluiden van buitenaf komen een stressvrije omgeving niet ten goede. Denk hierbij bijvoorbeeld aan langsrijdend verkeer, rondrennende buurkinderen of de blaffende hond van de buren. Het is het beste om dit soort geluiden te dempen door je huis goed te (laten) isoleren. Een zware, houten vloer werkt al isolerend. Dubbel glas in je woning houdt geluiden van buiten beter tegen. Kijk eventueel met een professional wat de mogelijkheden zijn om in jouw woning storende geluiden zoveel mogelijk te reduceren. Deze bekijkt of er geluidslekken in je huis aanwezig zijn en op welke manier deze gedicht zouden kunnen worden. Ook geluiden binnenshuis kunnen voor veel spanning zorgen. Een dik vloerkleed en wat zwaardere meubels maken de normale leefgeluiden wat zachter.

Gun jezelf je dagelijkse ontspanning of meditatie

Lake House, Lago di Como, Italy: klasieke Serre door Ethnic Chic Home Couture
Ethnic Chic Home Couture

Lake House, Lago di Como, Italy

Ethnic Chic Home Couture

Misschien wel de belangrijkste factor in het reduceren van spanningen: gun jezelf je dagelijkse ontspanning of meditatiesessie. Doe je aan yoga? Richt dan een ruimte in met een yogamat, een goede geluidsinstallatie en andere dingen die je daarbij nodig hebt. Zorg ervoor dat je voldoende bewegingsruimte hebt. Bouw minimaal een uurtje per dag voor jezelf in waarin je ook alleen tijd aan jezelf besteedt. Neem een warm en ontspannend bad, lees een goed boek of kijk een komische film. Doe je dit dagelijks, zul je al snel merken hoeveel positieve energie dit oplevert. Eet daarnaast gezond en drink voldoende, maar beperk je dagelijkse inname van cafeïne en alcohol. Neem ook tijd voor lichaamsbeweging. Ben je geen sportfanaat? Een wandeling of fietstocht door het bos of langs het strand volstaat ook. Voldoende beweging maakt je hoofd als het ware leeg en zorgt voor een betere nachtrust en meer positieve energie.

Denk positief!

Positief denken is iets dat nogal eens onderschat wordt wanneer het aankomt op het voorkomen of reduceren van stress. Toch heeft dit een hele sterke invloed op je gemoedstoestand. Niemand vaart wel bij ontmoedigende of negatieve gedachten. Wees lief voor jezelf. Ga dagelijks voor de spiegel staan en herhaal bemoedigende zinnen zoals bijvoorbeeld: ik ben mooi en mag er zijn, ik kan alles bereiken wat ik wil of ik ben belangrijk en het waard om van te houden. Ook glimlachen werkt goed. Door te lachen geven je gezichtsspieren een signaal door aan je hersenen waardoor ze als het ware voor de gek gehouden worden en een stofje aanmaken waardoor jij je daadwerkelijk vrolijker gaat voelen. Dit werkt vrij snel en loont de moeite ook echt. Herhaal dit verschillende keren op een dag en vooral op momenten waarop jij je down voelt en last hebt van verdrietige of negatieve gedachten. Neem daarnaast alle bovenstaande tips ter harte en de eerste stap naar een ontspannen en stressvrij leven is gezet!

Wat doe jij in huis om stress te reduceren? Laat het ons weten in een comment!
Eigentijds wonen in een rietgedekte villa: moderne Huizen door Lab32 architecten

Hulp nodig bij uw woonproject? Neem contact met ons op!

Doe wooninspiratie op!