< >
Rijwielstallingen Station Haarlem wUrck
< >
Rijwielstallingen Station Haarlem wUrck

Tot voor kort werd Station Haarlem – “het mooiste spoorwegstation van Nederland”- van alle zijden belaagd door geparkeerde fietsen. In het kader van ‘Ruimte voor de Fiets’ werd het station voorzien van een adequate en comfortabele oplossing van het fietsparkeerprobleem, die inspeelt op de herinrichting van de stationsomgeving tot waardige stadsentree. De voorzieningen omvatten bijna 8000 fietsparkeerplaatsen verdeeld over drie locaties.

Direct ontsloten vanaf de Kruisweg, de centrale ‘fietsloper’ door de stad, wordt onder het Stationsplein de – voorlopig – grootste fietsenstalling van Europa gerealiseerd met ruim 5000 fietsparkeerplaatsen, het Fietssouterrain. Een ondergronds interieur ter grootte van een voetbalveld, over één lange zijde op theatrale wijze aangesneden door de ‘daglichtzone’, een betonnen baldakijn afgedekt met glazen vloerlichten in het plein. Onder het wakend ‘oog’ van de beheerderruimte bevinden zich In deze zone de entreetrappen en de commerciële voorzieningen, een ondergrondse traverse brengt de reiziger van hieruit rechtstreeks in het hart van het station. Vanaf het Stationsplein doet het Fietssouterrain zich voor als niet meer dan een lange, deels opengesneden strook in de pleinvloer. Het na jaren weer vrijgelegde zicht op het monumentale stationsgebouw wordt slechts geaccentueerd door een bescheiden ‘baken’ bij de toegang. De Fietsgevel, een gestapelde fietsparkeervoorziening aan de noordzijde van het station, biedt niet alleen plaats aan ongeveer 1700 fietsen, maar geeft tevens vorm aan de stedelijke ruimte van het Kennemerplein en fungeert als nieuwe entree voor het station. Het luchtige gebouw is op te vatten als een half-transparante, stedelijke ‘vitrage’, uitgevoerd in verschuivende ritmes van aluminium lamellen. Het doorzicht naar de monumentale stoomkappen van het station blijft gevrijwaard, terwijl de geparkeerde fietsen aan het beeld onttrokken worden. Grote schuifdeuren markeren de entrees. Een functioneel systeem van hellingbanen en doorsteken dramatiseert de ruimte tussen de Fietsgevel en de bestaande perrons van het station. Het Fietscarré met circa 1100 fietsparkeerplaatsen bevindt zich in het bestaande gangenstelsel onder de sporen en perrons. De hier reeds gehuisveste stalling wordt visueel en ruimtelijk opgeschoond en opgewaardeerd naar de huidige maatstaven van stallingscomfort. In het beeld wordt de bijzondere staalconstructie van het bestaande station benadrukt.

Credits: Opdrachtgever: Prorail, Gemeente HaarlemIn samenwerking met: Lineair Bouwmanagement   Fotografie: Jan de Vries
Vergelijkbare foto’s

Wooninspiratie en meer

4.5

Miljoenen foto's in de homify-app!

DOWNLOAD DE APP GRATIS
Nee, bedankt